Ordenança Orpime

Consulta pública prèvia a l’elaboració de l’Ordenança reguladora dels procediments d’intervenció municipal en l’edificació i l’ús del sòl i del subsòl de Cardedeu.


D’acord amb allò que s'estableix a l’article 133 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques, amb l’objectiu de millorar la participació de la ciutadania en el procediment d’elaboració de normes, amb caràcter previ a l’elaboració del projecte d’ordenança reguladora dels procediments d’intervenció municipal en l’edificació i l’ús del sòl i del subsòl del municipi de Cardedeu (ORPIME), es duu a terme una consulta pública, a través del portal web de l’Ajuntament de Cardedeu, amb l’objectiu de recollir l’opinió de la ciutadania i organitzacions més representatives potencialment afectades per la futura norma sobre:

  • Els problemes que es vol solucionar amb la iniciativa.
  • La necessitat i oportunitat de la seva aprovació.
  • Els objectius de la norma.
  • Les possibles solucions alternatives reguladores i no reguladores

El conjunt de la ciutadania, organitzacions i associacions que ho considerin oportú podran fer arribar les seves opinions sobre els aspectes plantejats en el termini de 20 dies hàbils, a comptar de l'endemà  de la publicació d'aquest Anunci, sobre la futura Ordenança reguladora dels procediments d’intervenció municipal en l’edificació i l’ús del sòl i del subsòl.

Com s'hi pot participar?

Cal que registreu una instància genèricaincloent el següent FORMULARI amb les vostres a
portacions de la nova ordenança ORPIME:

S'hi pot participar del 3 al 31 d'octubre de 2024


Marc en què es planteja aquesta modificació:

a) Antecedents

El municipi de Cardedeu ha experimentat un fort creixement de població des de primeria del segle XVIII (1719) on la població era de 765 habitants, xifra que al llarg del segle XX augmentà de manera progressiva fins a la dècada del 1960. A partir d’aquell moment, l’ascens demogràfic fou més notable, per causa en gran part de la immigració; així, l’any 1970 es registren 5.017 habitants, 7.240 habitants el 1981, 9.040 habitants el 1991, 12.635 habitants el 2001, fins a l’any 2022 on la població era de 18.785 habitants.

Tot i l’important creixement demogràfic, el municipi no compta amb cap ordenança reguladora en matèria urbanística.

b) Problemes que es volen solucionar amb la iniciativa

La normativa actual de regulació dels procediments d’intervenció en el procés d’edificació i d’ús del sòl i del subsòl està constituïda fonamentalment per:

  • El Text refós de la Llei d’urbanisme, aprovat per Decret Legislatiu 1/2010, de 3 d’agost.
  • El Reglament sobre protecció de la legalitat urbanística, aprovat per Decret 64/2014, de 13 de maig.
  • El Reglament d’obres, activitats i serveis dels ens locals, aprovat per Decret 179/1995, de 13 de juny.
  • Llei 16/2015, de simplificació de l’activitat administrativa de l’administració de la Generalitat i dels governs Locals de Catalunya i d’impuls de l’activitat econòmica.
  • Les diferents lleis d’acompanyament dels pressupostos de la Generalitat, que han vingut introduint modificacions importants al TRLU.
  • Llei 38/1999, de 5 de novembre, d’Ordenació de la Edificació.
  • La Llei estatal del Sòl i Rehabilitació Urbana, aprovada per Reial Decret Legislatiu 7/2015, de 30 d’octubre.

La normativa relatada ha sofert modificacions importants en els darrers anys, fruit de l’adaptació de la normativa autonòmica i estatal, a les directrius europees, evolucionant des de la intervenció prèvia -ex ante- de l’administració en l’activitat dels particulars via llicències d’obres, majors o menors segons la seva entitat, fins als nous processos de control a posteriori o ex post, els quals han incidit de manera molt significativa en els procediments d’intervenció en l’edificació i ús del sòl i del subsòl, i han provocat la aparició de nous títols habilitants amb figures alguna d’elles ja conegudes com la comunicació prèvia, que el ROAS en el seu moment ja havia previst que es podria introduir mitjançant regulació d’ordenances municipals, però que molt pocs ens locals van adoptar.

L’Ajuntament de Cardedeu fins ara, no havia aprovat cap ordenança de tramitació de llicències i comunicacions prèvies, atès que la pròpia llei d’urbanisme ja va introduir el règim de comunicació prèvia per la majoria dels actes d’intervenció en les obres, activitats i instal·lacions per als actes esmentats a l’article 187 bis, i posteriorment va entrar en vigor el RPLU, que va concretar aquest règim i també va fer la concreció de les obres amb i sense projecte tècnic, que la present ordenança vindrà a acabar de classificar.

Un municipi com Cardedeu, amb una població en creixement necessita d’una regulació a l’alçada de la ciutat que és.

Amb aquesta ordenança es pretén tenir una regulació clara de la intervenció municipal en els actes de transformació, utilització del sòl i del subsoò i del vol en tots els procediments i documentació annexa, que millori la eficàcia en la gestió de les peticions ciutadanes.

c) La necessitat i oportunitat de la seva aprovació

L’adopció d’aquesta ordenança és necessària en aquest moment per la multitud de normativa urbanística i d’altres normatives sectorials que regulen els processos d’intervenció en l’edificació, que fan necessari aquest treball que ha culminat en la publicació per part de la Diputació de Barcelona, d’aquest model tipus d’ordenança.

Per tant resulta justificat adequar els règims d’intervenció de les obres i els requisits, a les normatives generals i sectorial que li siguin d’aplicació.

Igualment l’ordenança pretén regular la tramitació centrada en dues fases de verificació de totes les sol·licituds de la ciutadania relatives al règim d’intervenció en les obres i usos: la documental i la tècnica, la qual s’ha començat a implementar recentment de facto en la tramitació d’aquests expedients al Servei d’Urbanisme, amb el suport legal de la normativa de procediment administratiu comú, i que per tant, cal concretar aquest règim amb el que es regularà en la futura ordenança a la qual l’Ajuntament de Cardedeu, s’adhereixi o aprovi.

Evidentment l’Ajuntament de Cardedeu pretén partir del treball que s’ha fet per part de la Diputació, i adaptar aquest model d’ordenança tipus al Servei d’Urbanisme municipal, i a la mateixa ciutat de Cardedeu, i per tant, ara és el moment oportú per introduir tots aquests canvis.

El principal objectiu de la present ordenança passa per concretar a nivell municipal el marc legal vigent que té incidència en tots els processos d’intervenció i ús del sòl i del subsol, així com el seu desplegament reglamentari dins del territori de Cardedeu, atès que durant els darrers anys s’han succeït diverses i rellevants modificacions legislatives en l’esmentat àmbit de la intervenció municipal respecte els actes de transformació i utilització del sòl, del subsòl i del vol.

Aquesta ordenança és una norma bàsicament procedimental que pretén facilitar la tramitació als ajuntaments que permet localitzar i conèixer la regulació tant de la informació urbanística com de la tramitació del procediment segons les particularitats de les tipologies de llicències urbanístiques i comunicacions prèvies.

Es contemplen les novetats introduïdes a la llei de procediment administratiu comú, tant la catalana com l’estatal, les quals han suposat un canvi rellevant en la regulació el procediment administratiu que té molta incidència en l’àmbit que regula aquest model d’ordenança tipus.

La futura norma s’ha plantejat amb el següent esquema de Preàmbul, articulat i annexos, amb una Disposicions Addicionals que faculten l’alcalde per a modificar-los, una Disposició transitòria, una Disposició derogatòria i unes Disposicions Finals, i vuit Annexos, que concreten els actes concrets sotmesos a llicència o comunicació prèvia, la documentació concreta per a cada tipus d’expedient, els criteris de les modificacions.

Per últim, l’objectiu d’homogeneïtzació dels procediments a tots els territoris dels ens locals que finalment adoptin la mateixa ordenança, redactada, aprovada i publicada per la Diputació de Barcelona, la qual cosa donarà un elevat grau de seguretat jurídica i de transparència en la tramitació als particulars i diferents agents implicats en els actes que es pretenen regular.

d) Les possibles solucions alternatives regulatòries o no regulatòries

Les solucions alternatives o possibles respecte a l’aprovació d’una ordenança que ha de regular els procediments d’intervenció municipal en l’edificació i ús del sòl i del subsol, serien:

Alternativa 1- No adherir-s'hi

No adherir-nos a aquesta ordenança i no regular els aspectes concrets del procés de tramitació dels expedients d’intervenció municipal en l’edificació i ús del sòl i del subsòl implicaria no millorar o bé no fer evolucionar cap aspecte de la tramitació d’aquests expedients, i no poder incidir en determinats aspectes concrets com la documentació que s’ha de requerir en cada tipus d’expedient, únicament regulat al ROAS o bé del PGM, i les NNUU, les quals han quedat obsoletes des de l’entrada en vigor del règim de comunicació, i d’altres actes que regulen el règim edificatori, i la llei de simplificació administrativa.

Alternativa 2- Redactar una ordenança pròpia

Que l’Ajuntament redacti la seva pròpia ordenança municipal de tramitació dels procediments d’intervenció municipal en l’edificació i l’ús del sòl i del subsòl, amb tota la complexitat que això comporta tot i que aquesta opció seria igualment vàlida per a aconseguir la majoria dels objectius indicats en l’apartat 3 del present informe, no és viable a dia d’avui per la manca d’efectius personals. Són processos llargs per la seva complexitat, que requereixen d’una gran inversió en temps i en recursos tant personals com de mitjans dels que hores d’ara l’Ajuntament no disposa. La inversió de temps que requeriria la seva elaboració aniria en contra de la tramitació normal dels expedients, del dia a dia, fet que dilataria més els processos i que seria contrari a l’objectiu que amb aquesta és pretén: l’agilitat, eficiència administrativa i donar als ciutadans de Cardedeu un servei de qualitat.

Alternativa 3.- Adhesió a l’ordenança tipus prèvia adaptació dels seus annexos a les necessitats de la ciutat i el seu territori.

Que l’Ajuntament de Cardedeu s’adhereixi a l’Ordenança reguladora dels procediments d’intervenció municipal en l’edificació i l’ús del sòl i del subsol, de la Diputació de Barcelona, adaptant els seus Annexos (aprovació per Resolució d’Alcaldia) a les necessitats concretes de la idiosincràsia de la ciutat de Cardedeu, la seva societat, l’activitat econòmica i el territori de Cardedeu, comprensiu, i amb un volum de llicències i comunicacions prèvies important.

Alternativa 4.- No fer res mantenint l’actual situació.

No desenvolupar l’ordenança, és una possibilitat que des d’aquesta corporació no es contempla, mantenir la situació és inviable si realment volem donar una imatge de ciutat cohesionada, ordenada, al servei dels ciutadans donant a aquests uns serveis de qualitat.

Tota vegada que estem davant d’un àmbit, les llicències urbanístiques, que és un acte eminentment reglat, i que per tant, precisa del desenvolupament legal i reglamentari necessari fins a arribar a l’aspecte més detallat.

Per tant, es conclou que no hi ha alternativa no reguladora.

 

Darrera actualització: 3.10.2024 | 10:33
Darrera actualització: 3.10.2024 | 10:33