La primera és que la llei 24/2015 és una llei que dóna resposta a necessitats reals, greus i llargament desateses. L'habitatge és la despesa més important de les llars catalanes, per davant d'altres necessitats bàsiques com el vestir i l'alimentació. Un terç de la despesa de les famílies va destinada a l'habitatge. La importància relativa de la despesa en habitatge -el seu pes en el conjunt de les despeses- s'accentua en les llars amb menys ingressos i esdevé una llosa insostenible per algunes les llars. I això els que tenen ingressos, perquè Cardedeu, tot i que té un 12,5% d'atur registrat (que és una taxa relativament baixa en comparació a la del conjunt del Vallès) té més de mil persones aturades. I només la meitat cobren alguna mena de prestació d'atur o assistencial. A Cardedeu, per tant, tenim hi ha gent que no pot pagar els seus lloguers i hipoteques i gent que pateix per si rep una notificació judicial. I hi ha gent que n'ha rebut de notificacions. Una part molt petita de les 15.000 execucions hipotecàries, dels quasi 20.000 processos judicials per impagament de lloguer i dels més de 10.000 llançaments que s'han fet, anualment, a Catalunya els dos darrers anys. L'exclusió residencial i la pobresa energètica, per tant són un risc greu i real per a molts convilatans nostres als quals la llei donava resposta.
I aquesta és la segona cosa que volia dir. La llei 24/2015, és una llei que malgrat les dificultats de desplegament ja ha demostrat la seva utilitat. La llei 24/2015 és una eina eficaç perquè els ajuntaments puguin pal·liar les situacions d'exclusió residencial i de pobresa energètica ja que és una llei que:
La llei 24/2015 permet que els ajuntament donem compliment al dret a l'habitatge, que és un dret reconegut per nombrosos compromisos internacionals subscrits per l'Estat espanyol i per les lleis del mateix Estat. De fet la mateixa Constitució espanyola a l'article 47 reconeix el dret a l'habitatge i als seus articles 148 i 149 descentralitza les polítiques d'habitatge establint que són competència de les comunitats autònomes. El recurs a la llei 24/2015, doncs, també és un nou exemple de recentralització i de vulneració dels drets socials i econòmics que volem denunciar. Perquè aquest recurs ve acompanyat del recurs a la llei de l'impost als pisos buits, a la llei d'igualtat entre homes i dones a la llei de simplificació admiministrativa i un llarg etcètera de lleis catalanes impugnades. I és una recentralització i una vulneració de drets que no afecta només als catalans i catalanes, ja que el mateix Govern del Partit Popular també ha recorregut al Tribunal Constitucional el Decret Llei 6/2013 d'Andalusia sobre la funció social de l'habitage, la Llei Foral 24/2013 de Navarra de mesures urgents per garantir el dret a l'habitatge, la Llei 2/2014 de modificació de la Llei d'habitatge de Canàries i la Llei 3/2015 d'habitatge d'Euskadi. El Govern en funcions del Partit Popular es un govern que recentralitza i ho fa, entre d'altres coses, per defensar els interessos dels bancs en contra dels de les persones més vulnerables.
Deia que la setmana passada vam aprovar una moció en defensa de la llei 24/2015. Però abans, fa més d'un any, el 29 de gener de 2015, el mateix Ple ja havia aprovat una moció de suport a la Iniciativa legislativa Popular de Mesures Urgents per fer front a l'emergència Habitacional i la Pobresa Energètica que presentaven l'Observatori DESC, les Plataformes d'Afectats per la Hipoteca de Catalunya i l'Aliança contra la Pobresa Energètica. Aquesta Iniciativa legislativa Popular de Mesures Urgents per fer front a l'emergència Habitacional i la Pobresa Energètica va arribar al Parlament de Catalunya avalada per 150.000 signatures, i va ser aprovada per unanimitat de tots els grups de la cambra. D'aquesta manera va convertir-se en la Llei 24/2015, del 29 de juliol, de mesures urgents per a afrontar l'emergència en l'àmbit de l'habitatge i la pobresa energètica. Aquesta és la darrera cosa que volia subratllar: que un tribunal tombi una iniciativa legislativa popular aprovada per unanimitat és un problema democràtic greu.
Però com què hem dit que la llei 24/2015 donava resposta a necessitats reals, i com que volem seguir donant resposta a aquestes necessitats i sabem que comptem amb la legitimitat el suport per fer-ho, explotarem tots els recursos que tenim, començant pels de la llei pel dret a l'habitatge i acabant per tots els què puguem inventar per donar resposta a les necessitats d'habitatge de la gent de Cardedeu